Un divendres qualsevol, la Mery assaboreix una copa de benvinguda al restaurant Deliranto de Salou. Els seus ulls cristal·litzen records, infinitat de moments d’emoció viscuts en aquest restaurant, Estrella Michelin, al costat del seu inseparable Fèlix Llovell. La Meri dirigeix la mirada cap a la seva dreta, i amb la mà assenyala la taula en la que van estar, per darrera vegada, ella i el ‘Maestro’ dinant a can Pep Moreno.

L’excelsa gastronomia del Deliranto serveix per rememorar infinitats d’anècdotes viscudes al costat de l’amor de la seva vida. Tot repassant alguns dels missatges, la Meri s’emociona amb les significatives mostres d’afecte que, durant tots aquests mesos, ha rebut per part de professionals del món de la gastronomia. Trucades, correus electrònics, missatges de whatsaap, entre d’altres, la llista és inacabable.

Cert és que ningú ens deixa si les vivències perduren en el nostre record. I és així, fins i tot en moments en que la pell se’t posa de gallina, ets capaç de dibuixar un somriure amb les paraules d’en Jordi Esteve, del barceloní restaurant Nectari:

‘Des de Nectari, gràcies a un gran amic en comú, el Pepe Tejero, vaig tenir l'oportunitat de conèixer al Fèlix fa molts anys. Recordo el dia que ens vam conèixer, va venir a Nectari per recomanació del Pepe i on després d'un llarg àpat, vam poder estar estona explicant les nostres historietes. Hi va haver alguna que altra broma per part meva on, el Fèlix em deia “si segueixes així ja no sé distingir la ficció de la realitat que m'expliques”, em deia somrient. Fèlix, vas marxar molt aviat, espero que siguis on estiguis escrivint al costat d'una copa de vi i un bon pernil!’

El Fèlix coneixia Barcelona de primera mà, una de les visites ‘obligades’ anualment, era al carrer Ganduxer número 10, al Via Veneto. Precisament, la Meri, apunta el carinyo mutu amb en Josep i en Pere Monje, ànimes i propietaris d’un establiment, al que el Fèlix sempre emfatitzava la gastronomia i l’estil decoratiu del interior del restaurant, molt a l’estil ‘Belle Epoque’ del seu interior. Pare i fill recorden al Fèlix amb aquest testimoni:

‘És difícil descriure en paraules la persona de Fèlix Llovell; la seva generositat, passió per la gastronomia i humanitat eren infinites. Sempre recordarem les vostres visites a Via Veneto com a moments de compartir la nostra passió i el nostre ofici amb una persona d'un criteri gastronòmic enorme, com era Fèlix Llovell, però alhora d'una humilitat extraordinària. El portarem sempre al record’.

I de Barcelona, el record del Fèlix ens porta cap a la demarcació de Girona. Tot assaborint una creació culinària d’en Pep Moreno, la Meri rememora moments i visites realitzades a Santa Cristina d’Aro, al complex hoteler Mas Tapioles, on en Pere Molina, el seu director expressa el condol per la seva pèrdua:

‘No en tenia ni idea, em sap molt malament no haver-me assabentat, de veritat que el tenia en una gran estima, tant a ell com a la seva senyora, si ho hagués sabut m'hagués acostat per acompanyar la seva família i en especial la seva senyora. De tot cor us acompanyo en el vostre sentiment, tant als de la família com als companys. Una abraçada ben gran per a tots’.

I de la Costa Brava aquest itinerari gastronòmic ens porta cap a La Terra Ferma, de la que el ‘Maestro’, sempre assegurava que era la gran desconeguda gastronòmicament de Catalunya. El Fèlix lloava sempre el potencial de la restauració de la zona, fet que també comparteix la Meri. Des del municipi de Bellvís, a tocar de la capital del Segrià, el restaurant La Boscana rebia des del 2015 la visita de la Guia Gourmand. El seu xef, Joel Castanyé ens transmet el següent:

‘Ens vam conèixer fa set anys arrel que va dir de venir a fer una crítica del restaurant La Boscana per a la Guia Gourmand. Era una persona molt agradable i que es desvivia per la Guia, era molt entranyable, sempre amb molt bona sintonia amb La Boscana i manteníem una bona relació cordial’.

I sense moure’ns de la demarcació de Lleida, seguim pujant més amunt, ara per situar-nos a la població d’Arties, propera a l’estació d’esquí de Baqueira Beret. Al sentir el nom del restaurant, la Meri mira el plat que està assaborint i apunta ‘Hotel & Spa Casa Irene, oi?’. Premi! Durant molts i molts anys el Fèlix i la Meri feien parada i fonda a aquest ‘clàssic’ de la zona. Els seus propietaris no han volgut deixar perdre l’oportunitat de fer-nos arribar el seu missatge:

‘Trobarem a faltar la seva amabilitat i el seu somriure que atansava a propis i estranys. Vàrem tenir la sort de gaudir de la seva companyia i de la dels seus, durant molts anys, deixant en nosaltres una empremta inesborrable de records i de llargues sobretaules, on sempre s’aprenia de les seves reflexions, perquè Fèlix era un crític clàssic i honest, una persona íntegra i senzilla que sabia tant de gastronomia, com d’amistat’.

I de muntanya baixem fins a baix a mar, a Les Terres de l’Ebre. El Fèlix, bon nostàlgic d’elles, gaudia visitant els diferents establiments situats a la Guia, de poblacions amb un accentuat segell ebrenc com La Ràpita, Alcanar, l’Ampolla, Ulldecona, entre d’altres. A Les Moles d’Ulldecona l’estima pel ‘Maestro’ la descriu en paraules el seu ideòleg i xef, Jeroni Castell:

La primera vegada que Les Moles va rebre una menció va ser l'any 2007 quan la Guia Gourmand ens va distinguir em "restaurant del any". Quina alegria vam tindre !!!! Després Fèlix sempre ens va dir que ens mereixíem una estrella Michelin i anys després la vam tenir. Ell era, sobre tot, un gran apassionat de la gastronomia i un referent. A Les Moles sempre et recordarem, Fèlix.

Apunt d’arribar al postre, la Meri mostra el telèfon mòbil del ‘Maestro’. S’hi aprecia la infinitat de contactes que té, i una metodologia de treball molt característica, ja que tot i les noves tecnologies, a les que també treia partit, també era amant d’apuntar-ho tot en la seva llibreta de notes.

Al Camp de Tarragona el Fèlix també era molt apreciat, per la seva categoria professional i personal. De restaurants d’interior, com d’aquells situats en plena Costa Daurada, ens arriben els següents missatges.

Jordi Ferré, director d’Altafulla Mar Hotel:

‘Personalment vaig poder conèixer el Sr. Llovell a l’any 2008 durant la meva Direcció a l’Hotel Gran Claustre, i des de llavors que sempre havíem mantingut contacte fins fa pràcticament uns mesos on el vaig veure per darrera vegada a Tarragona passejant amb la seva esposa.

Enrere queden moltes visites de cortesia, les darreres a l’ Altafulla Mar Hotel, on ens va ajudar a donar difusió a aquest nou projecte i als diferents restaurants que hi tenim. El seu caràcter afable ajudava a donar a conèixer la gastronomia dels racons de tot el país. Recordo especialment un dinar junts que vam fer fa 14 anys i on va convidar-hi a un jove xef molt prometedor, en aquells moments força desconegut pel públic en general, tot i que ja tenia 1 Estrella Michelin, ell era el gran Jordi Cruz.

Estimat Sr. Llovell, des d’ Aquamare Group - Hotels & Restaurants, volem donar-li les gràcies per tot, enviem des d’aquí una forta abraçada a familiars i amics’.

Abdon Tarrats, propietari El Molí del Mallol:

‘Tot l´equip del Restaurant “El Molí del Mallol” de Montblanc quedem consternats amb la pèrdua del nostre amic Fèlix Llovell. Lamentem profundament la seva absència. Gran periodista i coneixedor de la gastronomia de casa nostra, sempre ben acompanyat, sempre atent, simpàtic, crític constructiu. Però si haguéssim de ressaltar una virtut diríem que era una gran persona, per sobre de tot. Sabem que on estiguis gaudiràs de les aromes dels nostres plats. Fins sempre amic’.

Jaume Drudis Xef i director culinari de l’Hotel Gran Claustre d’Altafulla:

‘Fèlix, enorme creador d'un model gastronòmic a través de la seva anàlisi i difusió, persona incansable a l'art de tertuliar els encerts culinaris de molts. Altruista per definició, per haver entès que la cuina és l'art de compartir, el cosmos de sabors, olors i textures efímer que ell va tenir a bé perpetuar a les seves notes i ressenyes. Moltes gràcies, sempre us recordarem’.

Joan Llaveria, xef de l’Original Experiències Gastronòmiques de Cambrils:

‘Com ja sabeu, a  la nostra casa, el restaurant L´Original Experiències Gastronòmiques, el Sr. Fèlix , E.P.R., era una persona molt estimada per nosaltres, i en especial per mi,  i que l’admiràvem molt per la tasca que feia en favor de la gastronomia.

Un apassionat i un gran gourmet, estem molt agraïts pels reconeixements que ens va fer, compartim bons moments i llargues xerrades al voltant de una taula i referides a la gastronomia i cuina’.

Esperem que siguis on siguis, segueixis gaudint de les coses que has fet sempre, de bons àpats. M’acomiado amb una frase, que t’agradava molt: salut i bona cuina’.

Leopoldo De Castro Queralt, propietari del Petit D’Kastro, a Vilallonga del Camp:

‘Allí donde estés, espero que tengan unas pochas tan buenas como las que yo te hacía (por lo menos). Un abrazo!’

L’àpat amb la Meri va arribant al final. Un maridatge d’emocions, records i, sobretot, bona gastronomia. Amb el ‘Maestro’ com a protagonista principal d’un menú, en que les paraules i els moments compartits, ens deixen un bon sabor de boca. Això si, incomplert.

A taula, faltes presencialment tu Fèlix, equipat com sempre amb la teva llibreta i la Guia Gourmand. Uns estris que sempre ens acompanyen per fer etern, el teu record. Brindem, com sempre, per tu, per tots els que t’estimem, i alçant la copa amb un...¡Somos los mejores!

Equip Guia Gourmand – El Llegat

Comparteix!
ARTICLES RELACIONATS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.