SAVI, la Fira del Vi de Salou que aquest cap de setmana s’estrena a la capital de la Costa Daurada, ha arrencat els actes previs de la fira amb una taula rodona on el vi, el territori i la seva identitat han estat els temes d’intercanvi d’opinions.
Diferents denominacions d’origen, entre elles la DO Terra Alta, DO Catalunya, DO Montsant, DO Conca de Barberà i DO Tarragona han exposat les seves inquietuds. I ho han fet davant d’una trentena d’assistents, representats per restauradors, viticultors, periodistes, sommeliers i professionals del sector.
![]()
Elisabeth Sáez, secretaria tècnica de la DO Conca de Barberà, ha comentat que tot i la divulgació i la promoció que fan de varietats autòctones com el Trepat, «encara es fa difícil arribar a restaurants de la costa», de manera que ha animat els professionals a «descobrir el producte de casa i apostar per ell».
Per la seva part Jordi Rius, secretari de la DO Terra Alta, ha animat a trepitjar el territori i a «xerrar i conèixer» els seus cellers. Per la seva banda, Maria Rosa Blanch, de la DO Tarragona, ha reconegut haver tingut problemes d’accés al mercat professional, tot i que també ha volgut deixar clar que s’han anat revertint fent un esforç organitzant activitats i promocionant els cellers.
En el cas de la DO Montsant, Sergi Montalà ha remarcat la necessitat de sortir a explicar els vins que es fan a casa nostra i els seus trets diferencials, «donant valor al terrer i a la diversitat». Igualment, Montalà ha volgut insistir en la necessitat de tenir una complicitat amb el territori i tots els seus agents per tal de defensar els nostres productes mútuament, tant si es parla de peix, de marisc o d’agricultura.
![]()
Finalment, Antoni Castellà, ha volgut incidir en el paper de la DO Catalunya com a «DO de coexistència», donat que acull molts vins que, per innovació o varietats, no poden acollir-se altres denominacions. Aquest mateix fet, segons Castellà, també fa que els vins de la DO Catalunya siguin «més flexibles i també més innovadors», com en el passat amb els taps sintètics o de rosca i, actualment, com a pioners en l’envasat de vi en llauna.
Restauradors de renom també diuen la seva
En el cas dels restaurants, el xef Sergi Palacin, del restaurant Hiu, ha reclamat més formació en sommeliers per poder «explicar i vendre el vi a clients que a vegades no estan oberts a vins diferents als que coneixen», tot recordant molta clientela estrangera «no és conscient que hi ha més vins a casa nostra més enllà de la Rioja o la Ribera del Duero».
En un sentit similar s’ha expressat Joan Pedrell, històric propietari de Casa Gatell de Cambrils, que ha exposat que «s’ha de fer un esforç en promoció, fer-ho bé i insistir, per informar més però també per fidelitzar més».
El sector de la restauració creu que cal obrir més línies de col·laboració entre cuina i viticultura per conèixer més directament el producte i les seves característiques. També s’ha destacat la necessitat de crear nous espais i iniciatives com la del SAVI on compartir necessitats i inquietuds de tots dos sectors. Així mateix les DO s’han compromès a fer més divulgació i pedagogia dels seus vins amb el món de la cuina i també a les escoles d’hoteleria.
![]()
Totes les denominacions d’origen tarragonines presents a la taula rodona, a més de la DO Cava i de la DOQ Priorat, es podran descobrir durant els tres dies de SAVI, 7, 8 i 9 de novembre a l’hotel Olympus Palace i el carrer Saragossa de Salou.